THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Tuesday, March 10, 2009

tHe briDge~

ni kisah dlu2…time tuh aku form 4…aku skul kat perils. Duk kat hostel lorh...so one day, ak ngan sorang kwn ak nih gi ar outingkat kangar...sesapa yg tak tahu pe mkna outing...outing nih kira cam kuar jejalan hujung minggu gak ar..ye ke?ye la tuh!

Hr tuh adalah hari sbtu yg mmg panas terik. Kira kalo korang pecahkan telur kat atas jaln raya mmg bleh jadik telur goreng ar..bas yg ak ngan kwn aku naik tuh stop kat dpn bank...destinasi kitorang time tuh nak gi pasaraya The Store...dari bank ke psraya tuh mmg lar jauh!! Then tanpa pike pnjg...(kitorg pown wktu tuh mmg cam terasa kependekan akal sbb panas thp dewa)..kitorg pown jalan ar...smpai satu tempat nih kene lintas jln skit..dpn skit tuh ada satu jambatan..bkn la jambatan yg lintas sungai tuh...tapi bentuk die cam jambatan larh...

Tengah2 kitorg jalan tuh...skali kitorang ada nampak sorang pakcik nih ngan anak lelaki die..anak die ada la dalam lingkungan umur 5 or 6 tahun camtuh..nak tahu pe yg pakcik ngan anak die tuh buat?? Pakcik tuh tengah pakaikan anak die tuh kasut. Kasut tuh aku kira kasut baru ar sbb pakcik tuh kuarkan kasut tuh dari dalam kotak dlm plastik bag...kasut tuh plak warna pink...kasut biasa je. Takde la nmpk cam standard gle cam kasut berjenama..just a pair of plain shoes...

Adehh..da la tengah panas…bleh plak tercongok tengah jalan camtuh pakaikan kasut kat ank. tak bleh pakai kat umah ke…kasut dah ar warna pink…isk2…

Itu yg maybe most of people akn pike kan?
But that’s not the point…
Dlm tengah panas yg membara tuh..buat aku terpikir…

Tu la kasih seorang ayah terhadap anak die…mesti budak tuh seronok dapat kasut baru..mesti bapak die happy sebab dapat tengok ank die happy. Mana tahu ntah2 pakcik tuh tengah nak guna duit waktu tuh..sekali anak die nak kasut baru…terpaksa la pakcik tuh berkorban…
Seorang bapak sebenarnya sanggup buat pe saja ntuk anak2 die..tak kire pe la yg berlaku pada diri die waktu tuh…seorang bapak sanggup tak hidup mewah asalkan anak2 die dapat hidup ngan senang dan selesa…
Camne aku tahu?
Aku tahu la…sebab pakcik atas jambatan yang tengah pakaikan kasut baru ntuk ank die tuh hanya pakai selipar jepun je…

Aku harap bile bdk tuh besar…die bkn hanya akan belikan kasut baru ntuk bapak die tapi lebih drpda tuh…kasih sayang dr anak ntuk seorang ayah tua…

Pesan aku ntuk korang dan diri sendiri..lu pikirla sendiri..
Chiow!!

[momo-knockthedoor]

4 comments:

  1. pergh..nak nanges aku bace..
    dlm kes aku..terbalik seyh..bpk aku punye la byk kasut, kasut joging, soccer, futsal, badminton, kasut jln2 lagi..
    aku satu kasut je?! cett..haha

    ReplyDelete
  2. haha..ok la tuh...die ska buat koleksi kasut...

    ReplyDelete
  3. Worh... mim...... betui ka cita nie...??
    Ko tgk bebetul ka...??
    Rajinnya ko perati wktu tgh panas terik tuh...

    ReplyDelete
  4. btol la..kisah bnar gle neh...satu situasi yg bebetul mengajar ak erti kehidupan..eceh..falsafahito btol!

    ReplyDelete